910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

martes, 6 de noviembre de 2007

Llegal a viejus


LUNIS, 5 DE NOVIEMBRI Día de sol. Mín: 1,1ºC Máx:16,2ºC

Jadi unus días salió un estudiu qu'idía que los españolis somus de los que más vivimus de toa Uropa. Y, en drentru d'España, los de la "España del Norti" eramus los que más.

Peru, ¿cómu es que la genti ha llegáu asina a viejus? Porque, anque haiga genti que no está mú bien, tamién la hai que... ¡madrita mía! De verdá, angunus de los nuestrus mayoris paici que mos van a intierral a tós.

La verdá es que muchus de los nuestrus pueblus entovía tienin un güen númeru d'habitantis pol mé de que los nuestrus mayoris están viviendu muchu, muchu más de lo que se podía pensal hai 10 añus. Los sus padris vivierun muchu menus. Jadi unus añus, mirandu nel Registru a los mis antepasáus pa jadel el mi Árbul Familial, en cuasi toas las partías de nacimientu se leía que los agüelus del que nacía ya habían muertu. Ena generación de los mis padris, metá y metá (los agüelus de mi padri entovía vivían cuandu nació él, y áina si conozu al mi bisagüelu, pol 2 ó 3 mesis). Yo conocí a los mis 4 agüelus (entovía vivi una de las mis agüelas, y yo ya no soi un dagal).

Peru me da a mi que las nuevas generacionis no vamus a vivil tantu. Y es que la vía a cambiáu muchu, demasiáu pa que el cuerpu aguanti. Pol esu, no está de más miral un poquinu p'atrás y vel qué pudun jadel los nuestrus mayoris pa llegal a esu, a sel mayoris.

Lo primeru, las prisas. Aniantis, en los pueblus de la Sierra de Gata teniamus un refrán: "El tiempu lo dan dáu". Esu mos idi mú a las craras que naidi tenía prisa pa ná. Peru si cogemus el mó y manera de vivil modernu, tenemus tó lo contrariu: prisas, prisas y más prisas, la genti corriendu pa tólus láus, un no paral. Y lo que antañu era El tiempu lo dan dáu, hogañu es "El tiempu es oru". Asina no puedi salil ná güenu, de verdá.

Lo segundu, las comías. Aniantis se comían cosas naturalis: frejonis, patatis, garbanzus, berzas, arvillas, millu,... Y la carni, cuandu la había, era de primerísima, porque los animalis no comían más que cosas naturalis. Peru hogañu, lo mesmu los animalis que las prantas, les echan boticas y de tó pa engordalus lo más prontu que se puéa. Además de no sabel a ná, de seguru qu'esu no es ná güenu pa'l cuerpu. A sabel las porquerías que mos estamus metiendu...

Lo terceru, el trabaju. Aniantis los trabajus eran más de juerza, de sual. Se gastaban muchas juerzas, peru era mú sanu. La genti criaba el pelleju mú duru. Peru agora no es asina. Los trabajus son más d'estal sentáus delantri del ordenaol, sin jadel ni jambri. Y, cuandu se llega a cassa, se comi igual que si se hubiesi trabajáu juerti. Y a esu tenemus d'uñil las dos anterioris. ¿Y qué tenemus? Pos una bomba que va a estallal más tardi o más templanu. Porque esti mó y manera de vivil modernu no puedi sel ná güenu.

¡Cudiáu! No quieru idil con éstu que mos golvamus p'atrás, sinu que tó tieni de tenel una medía. Las cosas hai que jadelas siempri con tientu, tamién los cambius que se jagan nel mó y manera de vivil. Y esu no s'está jadiendu.

¿El mi conseju?

1. Vivil más tranquilu, con menus priesa.
2. Comel más sanu, y menus gorrinás.
3. Jadel deporti, anque ná más sea andal.
4. Reilsi tólus días lo menus 3 vecis, una con cá comía (reilsi es la mejol botica que hai).

A vel si, con tó esu, podemus llegal a los añus de las dos señoras de la afotu. Pa quien no las conoza, la Tia Gora "del Real" (que, si Dios quieri, esti mes d'eneru jadrá 103 añus) y la Tia Andrea "Bellota", dos mujeris de Peñaparda.

NOTA: esti escritu quería dedicalsilu a tólus nuestrus mayoris, los que tantu lucharun pol salil p'alantri nel pasáu, los que mos han dejáu comu herencia los sus saberis, la su cultura y la lengua que ha pasáu, duranti sigrus, de padris a hijus. No dejemus moril esta herencia.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Y a pesar de su edad conservan en sus rostros lo guapas que fueron y por supuesto siguen siendo.
Los viejus son lo mejor y lo más auténtico de mi pueblo.Yo los quiero.