910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

martes, 13 de noviembre de 2007

Juegal comu antañu


MARTIS, 13 DE NOVIEMBRI Día de sol. Mín: 1,3ºC Máx:13,4ºC

Lo mesmu antañu que hogañu, los dagalis siempri se han juntáu pa juegal. Y es qu'el juegal siempri ha síu el mó y manera que, dendi mú antigu, los dagalis han íu aprendiendu a sel personas y a tenel amigus. En estus tiempus modernus, los dagalis juegan con la consola, o con el ordenaol, peru antañu los juegus eran mú diferentis, y aquí n'El Rebollal, anque probis, tamién los nuestrus dagalis juegaban, se divertían y aprendían.

No voi a esprical cá unu de los juegus, peru pa que vos suenin, voi a ponel angunus: zápiti (juegu de cartas), trastis (con cachus de chapa), moneas (pos esu, con moneas), vaquis (conas bollagas y bollagus), tabas (con la taba del corderu), escondicorreas, el corru, la pelota, la raya, el escalambroñu, picu zorru zaina, joreal, la peona, los torunus,... Juegus había abondu, y enos librus de Peñaparda y de Robrea vienin espricáus un montonáu d'ellus. De seguru que tós himus juegáu anguna vés a angunu d'ellus.

Peru, sin habel juegáu ninguna vés, del que más m'acuerdu siempri es del juegu de las vaquis. Mi madri siempri me ha contáu que, cuandu era chica, cogían unas bollagas y unus bollaguinus de los robris. Las bollagas (más grandis y con picus, jadían de vaquis) y los bollagus (más chicus y sin picus) jadían de bederrus. Con unas piedrinas jadían nel suelu un corralinu al que le ponían una engarillina con un palu, y con otru le iban picandu a las vaquis y los bederrus pa encerralus nel corral. Asina de cendillu era el juegu. Peru asina se divertían los nuestrus padris, a la mesma vés qu'aprendían qu'había que guardal el ganáu. Y jasta l'idían esu de "¡Vaca veeee!" y tó.

Hogañu los nuestrus dagalis ya no juegan a esas cosas y, de seguru, el oyel palral de juegus asina lo mesmu les paici qu'es mentira. Peru siempri se jugarun a estas cosas, de las que s'aprendía muchu más que de la consola, o el ordenaol, o las máquinas de las tabernas. Y, además, era muchu más baratu, pos tó lo que se necesitaba pa'l juegu lo daba la Madri Naturaleza.

La verdá, no estaría mal que, en las escuelas, los maestrus les aprendiesin a los dagalis cómu juegaban los nuestrs padris no hai tantu tiempu, y que con pocu jadían muchu, y no aprendelis a sel gastosus y a compral y compral. Comu idi la Tia Gora, "Antis la vía era mú probi peru mú alegri. Agora se vivi con muchu regalu, y la vía es más rica peru más sinvergüenza". No quieru idil con esu que golvamus p'atrás y golvamus a sel probis, y pasal jambri, y no tenel ná. Dios mos libris d'esu. Peru no está de más que golvamus la vista p'atrás y veamus d'andi venimus y que no se necesita tantu pa pasalu bien ni pa estal alegri. Los nuestrus padris lo jidun. Los nuestrus agüelus tamién. ¿No vamus a sel capacis nusotrus?

NOTA: Escribu "vaquis", con el prural femeninu en -is porque está escritu que asina era el mó y manera d'idilu n'El Rebollal ena primera metá el sigru XX. Comu de recuperal la lengua tamién se trata, en los mis escritus (y tamién cuandu palru) ussu estos mós y maneras antigus de nombral angunas cosas. Asina, ussu los qu'están escritus que se idían: vaquis (vacas), gallinis (gallinas), patatis (patatas), carretis (carretas), ristris (ristras, entovía s'ussa hogañu), cucharis (cucharas, entovía s'ussa hogañu). A tó'l que defiendi la nuestra palra le doi el conseju d'ussal estas palabras, polu menus en la lengua escrita.

No hay comentarios: