910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

sábado, 3 de noviembre de 2007

El tiempu los jongus


VIERNIS, 2 de noviembri Día de sol. Mín: -0,1ºC Máx: 16,1ºC

En llegandu el tardíu, hai cosas que nunca faltan. Una (de la que palré antiel) son las castañas. Otra, el vel cael las hojas de los árbolis. Y la tercera, salil a jongus.

Y es que en ningún lugal de la nuestra comarca falta anguién que salga a dalsi un paséu polus nuestrus robrealis, o los nuestrus pinalis, o polas veréas y caminus a buscal jongus, ya sea pa comel en cassa o pa vendelus y sacalsi unas perras.

Comu no pué sel menus, yo tamién hi cogíu la mi cesta, la mi navaja y un librinu alreol de los jongus (que asina es comu hai que salil, polu menus cona cesta y la navaja) a jongus. Cá unu tieni los sus lugaris preferíus y yo, anque áina si soi nuevu en estu de los jongus, tengu los mis 3 u 4 lugaris a los que me gusta il porque de seguru, voi a encontral lo que buscu. Craru, que estaría faltu si contasi aquí los mis "lugaris secretus". Esu, cá unu tieni de buscalsi los suyus.

Peru güenu, una vés que unu sali y se poni a buscal los jongus, son de muchas crasis los que se puedin trael pa cassa. Yo no conozu muchas crasis, peru sí que hi cogíu angunus de los más ricus: parasolis o jongus de los práus (Lepiota procera y Lepiota Rhacodes); tortullus (Boletus Edulis); champiñonis (de la familia los Agáricus); nícalus (Lactarius deliciosus) y güevus de rei (Amanita cesarea). Los demás, comu no los conozu, los deju andi están.

Y es qu'en estu de los jongus es mú emportanti el cogel ná más que lus que se conozan, porque los hai mú güenus, peru amién os hai mú malus, angunus jasta puedin jadel que se muera la genti. Pol esu nu me cansaré de repetil que, cuandu se vaya a jongus, hai que cogel ná más los jongus que se conozan, o salil a jongus con anguién que los conoza bien.

Una vés arrecogíus los güenus, se puedin comel de mil mó y maneras: regüeltus con güevu, asáus a la lumbri con sal, en tortilla,... Esu ya, sigún cá cual.

Pues ná, lo dichu: güen provechu, y muchu cudiáu con los jongus, que son mú ricus y tós se puedin comel. Lo malu es que angunus ná más se puedin comel una vés...

No hay comentarios: