910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

miércoles, 7 de noviembre de 2007

El Tardíu


MARTIS, 6 DE NOVIEMBRI Día de sol. Mín: 0,2ºC Máx: 16,3ºC

El añu natural siempri sigui el mesmu caminu: apencipia cona Primavera, y dispués vienin el Veranu, el Tardíu y el Inviernu (o la Enverná). Angunu dirá: "el añu no apencipia con el inviernu? Pos no, dagalis, y vos voi a idil el por qué.

Hogañu mos movemus con el calandariu "Gregorianu", herederu del "Julianu", que pusun comu primel mes el mes d'eneru, cogiendu los movimientus del Sol comu basi. Peru antañu, pol mé de los movimientus de la Luna, el primel mes era el mes de marzu, el segundu el d'abril... asina jasta'l mes de jebreru, qu'era el últimu mes del añu natural. Ná más asina se puedin esprical los nombris de los mesis, pos resulta que setiembri es el sétimu mes, otubri el octavu, noviembri el novenu y diciembri el décimu. Y es que los nuestrus antepasáus medían el añu sigún golvía la vía a la tierra. El añu apencipiaba cuandu apencipiaban a barruntalsi las hojinas de los árbolis, las primeras froris, lo qu'ellus pensaban qu'era la güelta de la vía dispués de la muerti. El Antrueju (o Carnavalis) no serían otra cosa sinu el celebral el añu nuevu.

Peru güenu, que mos vamus del tema. A finalis de setiembri apencipia el Tardíu, que sigui los mesis d'otubri y noviembri, jasta finalis de diciembri. A mi es el tiempu del añu que más me gusta. Primeru, porque no jadi tantu calol comu en veranu, ni tantu fríu comu en inviernu. Anque jadi frescu a las nochis, por el día s'está mú agustu ena calli. Segundu, porque nel tardíu podemus encontral nel campu cosas que no se puedin encontral el restu del añu, comu son los jongus, las castañas,... Y terceru, porque me paici qu'es el mejol tiempu pa salil a paseal por el campu.

Angunu dirá que se puedi paseal mejol en veranu o en primavera. Esu ya, sigún gustus. Peru en veranu los moscus no te dejan paral en ningún caminu, y jadi demasiáu calol, y en primavera lluevi más que nel tardíu, asina que no se puedi salil siempri que se quiera y, además, los caminus están mojáus. Pa mi, el tardíu es lo mejol pa paseal.

Los qu'estu estéis leyendu, esprimental a cerral los ojus (dispués de leel esti escritu, craru).

Imaginalvus un caminu entri los robris, comu el de la afotu. Entovía se oyin los cantus d'angunus pájarus qu'entovía no se han íu a tierras más calientis.Las hojinas de los robris apencipian a cael, peru en los árbolis entovía quean muchas, con un montonáu de tonus dendi'l verdi jasta'l amarillu. Andas unus pasus y, en metá el robreal, te paras y, conus ojus cerráus, respiras despaciu y enllenas los tus pulmonis de airi, airi limpiu, airi frescu. Es comu si te dieran vitaminas. Entovía conus ojus cerráus, y sin idil una palabra, buscas los ruíus del lugal. A lo lejus se oyi el ruíu de los perrus ladrandu, d'angún burru rebusnandu,... Más cerquina, el cantu d'angún pájaru, el ruíu d'otru pájaru que acaba de aposalsi en una rama. Y, lo que a mi me paici lo mejol: se puedin oyel cael las hojas de los árbolis. Cá pocu suena un "plic, plic" de una hojina cayendu dendi lo altu y rozandu conas sus hermanas sigún va p'abaju. Y en cada roci, "plic". Antoncis güelvis a respiral bien jondu, y güelvis a abril los ojus. Las coloris de los árbolis no han cambiáu en esi ratinu, peru a ti te paici que tienin otra vía. Y es que tú mesmu has cogíu energías nuevas, comu si el robreal mesmu juesi un lugal mágicu.

De caminu a cassa, te subis en un altu. Mirandu a lo lejus te das cuenta del montonáu de coloris distintus que se ven pol tólus láus. Y, en metá de tó, llaman la atención las manchinas de los pinalis, que guardan el verdi de las sus hojas tól añu. Y, sin querel, te vieni a la cabeza un pensamientu: "¡Qué maravilla!". Y en verdá lo es. La Madri Naturaleza siempri mos tieni guardás muchas sorpresas, y muchas cosas mú polías. Peru a mi me paici que guardó la mejol parti pa esti tiempu: el Tardíu.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Toda mi vida me he imaginado, cuando paso por Rio Frio y el Mostajal,que las hadas y las brujas con escoba habitan en ellos y además pienso:"Qué suerte vivir en un lugar tan maravilloso".