910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

domingo, 4 de noviembre de 2007

La guerra contra los francesis jadi 2 sigrus


DOMINGU 4 DE NOVIEMBRI. Día de sol. Mín: 0,5ºC Máx: 16.2ºC

Hai ya 200 añus, los soldáus de Napoleón vinun a España pol mé de llegal jasta Portugal. Peru, en vés de estal de pasu, se quearun a conquistal el nuestru país. Y la porfía del pueblu español por seguil siendu un país libri y soberanu jue lo que se llamó la Guerra de la Independencia. En esta guerra, muchu más que los ejércitus españolis, tuvu muchu que vel la genti de los pueblus y las ciudadis, que pelearun contra los forasterus con tó lo que tenían a la manu.

Muchas son las gentis que, en viniendu del pueblu, se jidu famosu pola su lucha encontra los soldáus francesis. ¿Quién no ha oyíu palral d'Agustina d'Aragón? ¿Y del Empecináu? ¿Y del alcaldi de Móstolis (Madrís) que decraró la guerra a los francesis aquel 2 de mayu de 1808? ¿Y de los guerrillerus? Ena provincia de Salamanca, y ena comarca de Ciarrodrigu jue Julián Sánchez "El Charro" el que se lo jidu pasal mú mal a los invasoris, jasta pasal de la Hestoria a la Leyenda.

Peru lo que menus genti sabi es que los francesis tamién pasarun pol estas tierras d'El Rebollal, justu antis d'apencipial la Guerra. Era el mes de noviembri del añu 1807. Anque lo tengu mentáu nel mi libru "Breve descripción de Peñaparda", voi a cogel lo que José Alonso Pascual (nel su libru de "Robleda. Crónica y descripción del lugar") idi qu'escribió el historiaol farinatu Blázquez Polo, que escribió asina (NOTA: esti escritu vieni en castellanu nel libru de Robrea):

"El General francés Barón de Marbot, ayuanti del general Massena, mienta enas sus mimorias qu'el día 17 d'otubri de 1807 el general Junot con seis mil soldáus va p'alantri dendi Ciarrodrigu jasta Jálama, cona intención de pasal la sierra pol el puntu andi se uñin las provincias de Cáciris y Salamanca cona Raya Portugal, pa invadil esi país, pasandu polus lugaris del campu de Robréu, campu de Guinaldu y El Rebollal... Enos pueblus polus que passa esigi cama y comía pa los sus soldáus. Idi el Barón que esta comarca era mú probi y nella vivían gentis que, además de tenel pocu, estaban salvajis. Comu paici que las nuestras gentis le dijun que no le emprestaban ayúa a los invasoris peían, los francesis les robarun los sus ganáus; peru los campusinus en represalia se vengarun d'ellus y, sigún las mimorias, jidun jincal el poléu a más de 100 francesis"...

Pos ná, paici sel que las gentis d'El Rebollal salierun detrás de los soldáus francesis con lo que tenían a manu (jorcas, ajodis, calabodus, ponas, facus,...) los invasoris tuvun que salil a la uña dispués de perdel un montonáu de soldáus.

Con esti tema de la nuestra historia cuasi desconocíu, esti 17 de noviembri se va a jadel en Peñaparda una fiesta pa recordal esti jechu hestóricu, pos esti mes de noviembri jadi los 200 añus del pasu de os soldáus francesis por El Rebollal. Asina, el sábadu 17 de noviembri se ha jechu esti programa:

12:00 Presentación a cargu de José Ramón Cid Cebrián. Chalra Histórica a cargu del investigaol D. Miguel Ángel Martín Mas.

12:30 Descubrimientu d'una placa conmemorativa ena fachá del Cuartu de Peñaparda

13:00 Demostración histórica con vestimientas de soldáus ´d'aquel tiempu, ussu de armas, vía d'aquel tiempu, asina comu trajis, bailis y música tradicuionalis de Peñaparda y la comarca d'El Rebollal.


Tó éstu l'organizan tantu el Ayuntamientu de Peñaparda comu la Asociación El Panderu Cuadráu de Peñaparda, y colaboran la Fundación Ciudad Rodrigo 2006 (Fundación Ciarrodrigu 2006) y el Centro de Estudios Mirobrigenses (Centru d'Estudius Mirobriguensis).

Pos ná, esti mes de noviembri tenemus, en Peñaparda, una cita cona Hestoria. A vel si aprendemus algu más alreol de la nuestra tierra.

No hay comentarios: