910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

sábado, 10 de noviembre de 2007

Desaparecíus


SÁBADU, 10 DE NOVIEMBRI Día de sol. Mín: 0'5ºC Máx: 14'1ºC

El nombri d'esti escritu puedi confundil a la genti. No, no voi a chalral alreol de os desaparecíus de la Guerra agora que tan de moda está. De lo que voi a palral es de los monumentus desaparecíus de los nuestrus pueblus. La lista de seguru qu'es más larga, peru los casus que voi a ponel son un ejempru de cómu derrotal la herencia de los que vivierun en los nuestrus pueblus antis que nusotrus.

¿Por andi apencipial? Anque hai muchus, créu que tengu d'apencipial por el más antigu que conozu: el verracu de Peñaparda. Alreol del añu 1930 encontrarun, en peñaparda, unu d'esus cerdus de piedra que se llaman verracus. Debía sel mú apaecíu al que hai al láu el Paraol de Ciarrodrigu, o los Torus de Guisandu,... Tós ellus monumentus de gran valol. Pos ¿qué creéis que jidun con el verracu en Peñaparda? Pos derrotalu pa tenel piedras pa'l caminu qu'estaban enanchandu. Perdimus asina un tesoru antigu de primera.

Con tó lu gravi que jue lo del verracu de Peñaparda, no es menus gravi lo del Castillu de Payu. Bien es verdá que estaba mú derrotáu, peru sí que queaba una parti de pie, y los cimientus, y de seguru muchas más cosas que valía la pensna estudial y sabel. ¿Y qué jidun en Payu con el su castillu? Pos lo derrotarun del tó y pusun allí el ciminteriu. Total, otru monumentu derrotáu, otru restu antigu perdíu.

En Villarrubias no se quearun atrás cuandu "arregrarun" la ilesia. No se les ocurrió otra cosa que derrotal el retabru que, anque no famosu, sí tenía el su encantu, y dejal la ilesia comu una navi d'una fábrica. No sé de quién jué la idea, peru derrotarun la ilesia de Villarrubias pa siempri. La han dejáu que ni es ilesia ni es ná. Hogañu es un lugal desencantáu. Ena Juenti Grandi derrotarun el charail antigu pa jadel unu nuevu, quiciás más grandi, peru menus nuestru y menus políu.

En Robrea derrotarun el antigu Cuartu pa jadel unu nuevu. José Alonso Pascual, nel su libru de Robrea, se queja de que nel su pueblu jidieran esu, y se queja con toa la razón. Muchu mejol habría síu dejal el Cuartu Antigu, paici sel que bien políu, y arreglalu que derrotalu y levantal un Cuartu Nuevu sin ningún valol que nu sea otru qu'el salón. Tamién paici que cuandu "arregrarun" la ilesia derrotarun el suelu antigu, conas sus tumbas, pa poneli un suelu nuevu de baldosas corrientis. Si es que paici que tenemus ideas de "bomberu toreru"...

Tamién paici que, en tolus pueblus, molestaban los potrus de jerral, y lo mesmu en Peñaparda (en la afotu), qu'en Villarrubias, qu'en Robrea se quitarun por el caprichu d'anguién que, de seguru, no tieni más de dos déus de frenti, pos si no no s'esprica que se derroti asina una muestra de la nuestra cultura comu es el potru andi se jerraba al ganáu. En Payu y Navafrías no sé si pasó asina, peru no es d'estrañal que jidiesin algu asina con los sus potrus.

Y asina con tó. En otrus lugaris, de dos piedrinas o dos palus antigus que tengan jadin un lugal pa vesital, y los guardan comu oru en pañu. Peru en la nuestra tierra paici que tenemus vergüenza de tó, o hai genti que piens que lo antigu no vali ná, y se derrotan cassas, Cuartus, potrus, callis, prazas, charaílis,... Por no palral de la cultura tradicional (ofretorius que no se bailan y se dejan perdel, vestimientas, estrumentus,...). Y, comu no pué sel menus, la nuestra lengua.

El Rebollal es un lugal especial. Peru no es especial polus grandis monumentus, que nunca nu los ha habíu, sinu polus pequeñus detallis. No dejemus que los derrotin tós, y no olviemus quiénis han derrotáu a los que ya no está, a los "desaparecius", porque serán los culpabris de qu'El Rebollal deji de sel el lugal especial que siempri ha síu.

No hay comentarios: