910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

viernes, 9 de noviembre de 2007

Los ruíus de los pueblus


JUEVIS, 8 DE NOVIEMBRI Día de sol. Mín: 0'5ºC Máx: 15,7ºC

Tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan

Son la sieti de la mañana y, mientris apencipia a barruntalsi el sol, el relós toca las sieti.

Tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan

Güelvin a sonal las sieti (polu menus, el relós que tienin nel Cuartu de Peñaparda toca a las horas en puntos dos vecis).

En Peñaparda, lo mesmu qu'en Villarrubias, Robrea, Payu y Navafrías, el relós va marcandu, con las sus campanás, el tiempu del lugal. A las vecis, no sólu del pueblu andi está el relós, sinu tamién del pueblu d'al láu. Y es que, anque paeza mentira, el relós de Villarrubias, a las nochis, se oyi tamién en Peñaparda.

¡Quiriquiquí, quiriquiquí!

Cuandu apencipia a crareal, se dispiertan los gallus y cantan el su "quiriquiquí", dandoli los güenus días al sol, y despidiendu a la luna y las estrellas.

¡Quiriquiquí, quiriquiquí!

Caicuandu, entovía s'oyi cntal a los gallus en los nuestrus pueblus. Primeru apencipia unu y, al momentu, le contesta otru dendi lejus, y asina se va dispiertandu (o acordandu, que tamién s'idi asina) la genti del lugal. Y es tristi es el pueblu andi ya no se oyan cantal los gallus a las mañanas.

¡Guau, guau, guau!

Los perrus, conus primerus ruíus de la mañana, idin a tó'l que pasa: ¡Cudiáu, qu'estoi aquí!

¡Guau, guau, guau!

A los ladríus del primel perru le siguin los d'un segundu perru, y dispués los d'un terceru. Comu los gallus, a los perrus les gusta jadelsi notal y recramal el su terrenu. Y ná más apencipal unu a ladral, comu le oya otru cerca, allá que va el tamién. Y si pasa anguién que no conocin... Qué güén migu, el perru, pa cudial la cassa, o pa il de caza (qu'entovía hai mucha genti que, los domingus, les gusta il de caza).

¡Iiaaaa, iiaaaa, iiaaa!

¡Ya pasa la burra con los sus buchis! ¡Y el burru con el jaci de leña!

¡Iiaaaa, iiaaaa, iiaaa!

La genti saca los sus burrus a trabajal al ampu bien templanu. Unus con el carru llenu d'istiércu pa abonal la tierra; otrus con el carru vadíu pa traelu llenu de patatis del güertu; otrus pa trael unus jacis de leña... Anque'l burru es unu d'esus animalis qu'está en pelibru de desaparecel, n'El Rebollal entovía podemus disfrutal d'esti animal tan nobli y trabajaol, y de los sus "dagalis": los buchis (buchi y bucha). Que sea pol muchus añus.

¡¡Ii, ji,ji, ji!! ¡¡Ii, ji,ji, ji!!

Polas esquinas suena el recuerdu de las nochis de ronda de los modus del lugal.

¡¡Ii, ji,ji, ji!! ¡¡Ii, ji,ji, ji!!

Áina si se oyin ná más en casettas, o cuandu anguién quieri recordalu. Antañu, cuandu salían de ronda las cuadrillas de modus, y s'encontraban con otra cuadrilla, se ponían a jijeal, comu retandu a la otra cuadrilla, comu si juesi (y quiciás, esu era) un gritu de guerra o pa marcal el terrenu. Los nuestrus jijíus, comu los "aturuxos" gallegus o los "irrintz" vascus, eran un gritu que venía d'antigu. Hogañu cuai no hai cuadrillas de modus, ni se sali de ronda, ni se retan comu antañu polas callis del lugal, asina que lo mesmu los jijíus comu las cancionis de ronda están a puntu de callalsi pa siempri.

Éstus, y otrus ruíus propius de los pueblus, se han oyíu siempri pol tólus rinconis de la nuestra comarca. Angunus, comu los jijíus, áina si son ya el ecu d'un recuerdu. Otrus, comu los de los animalis, van sonandu cá vés más ralus. Es el pasu del tiempu, que no perdona. Y los relojis están recordándumoslu de continu.

Tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan, tan

No hay comentarios: