910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

viernes, 23 de noviembre de 2007

Jumu enos tejáus

JUEVIS, 22 DE NOVIEMBRI. Muelli-muelli ala mañana, nubráu a la tardi. Mín: 2'1ºC Máx: 9'7ºC

En estus días en que ya jadi fríu estaréi d'acuerdu conmigu que lo mejol es sentalsi a la lumbri pa estal calentitus, asal unas castañas, unas patatis, choridu, contal hestorias, cantal unus ssonis,... Peru lo prencipal es estal calentitus.

Y craru, pa tenel lumbri hai qu'arcendel el fuegu. Lo primeru, tenel leña. Ena nuestra tierra la que más s'ussa es la de robri porque es la que más hai. Tamién tenemus que arrecogel escobas y arcendajas pa arcendel la lumbri. Tamién, a las vecis, anguna piña seca. Y unas cerillas o un chisqueru pa chiscali. Hai que tenel a manu el fuelli pa soprali y que prenda bien. Y dispués, ¡a disfrutal de la lumbri!

Comu idi el reflrán, "pol el jumu se sabi andi está el fuegu". Y andi hai fuegu, os hai jumu. No sé a vusotrus, peru a mi me gusta llegal pola carretera d'un lugl juera d'El Rebollal y vel las chimineas de los nuestrus pueblus echandu jumu. Esu es señal de que hai genti, de que los nuestrus pueblus están vivus entovía.

Y el jumu de las chimineas le da a los nuestrus pueblus otru aspectu, comu si saliesin d'un documental, o del cuadru d'un pintol, o d'una película, o d'una pstal. Asina, conas chimineas echandu jumu, paicin pueblus de cuentu d'hadas. Áina si te paici que detrás d'una casa, o un robri, o pol cualisquiel callejina te va a aparecel un personaji d'un cuentu de Navidá. Y esu, dagalis, no se paga con dineru.

Mientris escribu estu las chimineas sigui echandu jumu. Güena señal. Ojalá enos nuestrus pueblus las chimineas sigan echandu jumu muchus añus, y que nusotrus lo veamus. Será señal de que lo mesmu los nuestrus pueblus y nusotrus estamus vivus.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Me has hecho recordar.Cuando iba con mi madre a Peñaparda lo primero que hacía era lumbre y yo miraba el reloj para cronometrar el tiempo que tardarían en aparecer y quién sería la primera en llegar si la tia María Charpas,la tia Catalina de Miguel,la tia Juana del tio Alfonso,la tia Isabel del tio Domingo,la Catalina de Goyo... todas iban llegando como si era el humo de la chimenea fuera la flauta del Flautista de Hamelín pero en realidad el humo era la señal que en aquella casa había vida y ellas venian a darnos su cariño,un montón de besos(de esos que duelen por lo que apretaban),patatas,un salchichón o un chorizo,frejones...y cotillear alrededor de la lumbre mientras que de vez en cuando la Catalina de Goyo se levantaba diciendo "madrita,madrita que jumarera" pues la chimenea hacía mucho humo(pero de allí no se movía nadie)
El "madrita,madrita que jumarera" forma parte del vocabulario habitual de mi familia en cuanto vemos humo y me acuerdo de ellas. Sé que me querian,yo también.

Anónimo dijo...

Me alegra muchisimo ver que en Salamanca hay gente que defiende la cultura charra como puede ser la palra del Rebollar sin ningún complejo. Me alegra la existencia de este blog que de por sí es un alegato a la cultura charra y a las raices culturales de las tierras de Salamanca.

Un saludo desde la provincia de León.