910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

jueves, 10 de enero de 2008

Receta pa llegal a los 103 añus


Esti escritu lo escribí cuandu la Tia Gora, de Peñaparda, jidu 102 añus. Lo mandé a los periódicus con toa la güena intención de que lo sacasin tal y comu lo escribí yo. Peru lo cogió un "periodista", lo cambió de lengua (el mi original estaba ena palra d'El Rebollal) y lo firmó con el su nombri. Peru güenu, esu ya pasó. Aquí vos deju lo qu'escribí antoncis (cambiandu los 102 añus del añu pasáu polus 103 d'esti añu).

El día 4 d’eneru la Tia Gora de Peñaparda jidu 103 añus. Llegal a 103 añus es difícil, peru es muchu más difícil llegal jasta esus añus con esa juerza, esa salús y esi saleru que tieni la Tia Gora. Es verdá que tieni los malis de la genti vieja, el no oyel ni vel comu la genti nueva, peru muchus quijiéramus tenel esa salús comu un robri que tieni la Tia Gora.

No soi ningún sabiu que tenga toas las respuestas, ni muchu menus el amu de la verdá. Peru sí podemus cogel comu ejempru a la Tia Giora pa, polu menus, vel un mó y manera de llegal a viejus con güena salús.

No lo hi dichu aniantis, peru la Tia Gora nació en Peñaparda nel añu 1905. De nueva estuvu trabajandu en Francia y golvió al lugal justu el añu qu’apencipió la Guerra, en 1936.

Dispués estuvu muchus añus trabajandu nel campu, y llevandu traviesas y patatis a vendelas a Ciarrodrigu, en aquellus tiempus en que se tardaban alreol de 2 días en llegal con el carru y los bués. Y otrus dos días de güelta. Una vés jasta tuvu un dgal nel caminu. Asina ya tenemus una de las cosas pa echali al nuestru guisu de llegal a viejus: el trabaju. Idin qu’el trabaju es salús y, en viendu a la Tia Gora, tieni de sel verdá.

Palrandu de guisus. ¿Qué comi una mujel que ha pasáu de los cientu? Yo se lo preguntu tós los días y podemus jadel un resumin. Pa desayunal: café con lechi y azúcal (más lechi que café), y algu pa mojal (pan, biscochus, galletas,...). Pa comel y pa cenal: frejonis, berzas, garbanzus, patatis,... Tó jechu a la lumbri en un pucherinu y con un cachinu de tocinu o de chorizu. De postir: un “golosu” (asina llama la Tia Gora a los yoguris). Y antis de ilsi a echal, una tila, pa dormil tranquilu.

Peru la receta entovía sigui. Los paséus son güenus a toas las edadis, peru cuandu se llega a vieju lo son más, pos jadin que los brazus y piernas no se quedin entumíus. La Tia Gora sali tolus días a paseal, cuandu no es pa’l Caminu Payu es a jadel anguna vesita a los sus dagalis, o a los vecinus, o a compral los golosus que tantu le gusta comel.

Y entovía tenemus otra cosina: el güen humol. Pocas vecis hi vistu a la Tia Gora renegá. Al contrariu, siempri anda con ganas de riilsi, o de bailal, o de cantal. Anque ya no baila, porque 103 aus son muchus, jasta pa la Tia Gora. Esti añu no se le ha jechu homenaji, peru sí se le jidu cuandu llegó a los cientu, y esi día echó un baili al son de la gaita y el tamboril del tamborileru del lugal. Y muchas vecis se le puedi oyel cantal nel su corral. Asina es el güen humol de la Tia Gora.

Y asina podemus vel hogañu a la Tia Gora. Siempri vestía de negru dendi la cabeza jasta los pies, con el su pañuelu, la chambra, la rebeca, las sayas, el mandil, las medias y las alpargatas. Siempri andandu p’allá y p’acá con la su cachera ena manu. Siempri contandu anguna cosina de cuandu era más nueva. Y siempri cantandu.

¿Cómu llegal a esus añus asina? Lo podemus idil con cuatru cosinas: trabaju, güena comía, güenus paséus y güen humol. Habrá que esprimentalu a vel si llegamus a viejus.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Nel mieu pueblu tuve a una vecina que llegóu fasta lus 103 annos, fizu una folixa pa too 'l pueblu ya unvitóume, nun sabía que-y regalar, asina que cuyí 103 zreizas, pente-yos el rabu de doráu, punxié-y las nuna cesta... ¡¡y'ala!!
ía dificil sabere que regala-y a una mocina de 103 annos, non¿?¿?
Tou una aneudota...
Felicitaiciones pul tuo blog!!!
Licia -Cisastura-
Salú
www.paislliones.gugara.com/frisneu

TXEBE dijo...

¡Saludus, Licia!

Lo primeru, gracias pol leel el mi blog. Esperu que te haigan prestáu los mis escritus.

Pos sí, nu sabi unu qué regalal a una mujel tan mayol. Nusotrus le regalamus una cajina de biscochus, que sabemus que le gustan muchu pa tomal con el café. Tamiáli unas tonás con el tamboril, anque cuandu juí no estaba en cassa.

La verdá es que de esta genti se puedi aprendel muchu. Ná más hai que querel aprendel, y oyelas cuandu mos palran.

Güenu, Licia, un saludu.