910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

viernes, 18 de enero de 2008

Luminaria de San Sebastián


En los nuestrus pueblus, San Sebastián siempri jué una fiesta grandi, una de las prencipalis del añu. San Sebastián siempri ha síu unu de los que, n'El rebollal, himus llamáu "Santus del Gorru", pol sel enos mesis del fríu.

Tó estu vieni a cuentu por dos cosas. La primera, porque esti fin de semana es San Sebastián. Y segundu, porque pol una vés se va a jadel algu enos nuestrus pueblus pa honral al santu.

Hogañu, lo pencipal (y cuasi lo únicu que se ha jechu jasta esti añu) ha síu la Luminaria, que es una gran lumbri, foguera o capazu, apaecía a las que se jadin polus Sanjuanis, y alreol d'ella s'ajunta la genti del lugal a chalral, calentalsi, comel choridu y patatis asás, bebel y, si se tercia (y hai anguién que ponga música), bailial. En Peñaparda es la última fiesta que los quintus del lugal celebran comu quintus.

Antañu se jadían más cosas. Sigún José Alonso Pascual, nel su libru de Robrea, nel lugal San Sebastián era una fiesta con Mayordomus. El día antis se jadía al Capazu ena praza, y el día el Santu había misa mayol, y se corrían los gallus. Al final del día se jadían las subastas del istiercul de las jessas, las marrás y la yerba los Vallis La Laguna y Las Zorreras.

Güenu, comu diji aniantis, tó estu vieni a cuentu de qu'esti añu en Peñaparda se va a jadel en peñaparda anguna cosina más que la Luminaria de costumbri. A mi me parecía que, es cayendu en fin de semana la fiesta de San Sebastián, se podía jadel nel lugal algu más, asina que pensé un programa pa dambus dos días (sábadu y domingu) y se lo di a la alcaldesa pa que lo dijiera nel plenu del ayuntamientu. Y paici sel que la cosa gustó, anque lo que tenía pensáu pa'l sábadu a la tardi no se va a podel jadel (peru lo tendré en cuenta pa otra vés). Asina, el programa e San Sebastián en Peñaparda va a queal asina:

SÁBADU 19 D'ENERU
Luminaria (nochi y madrugá)

DOMINGU 20 D'ENERU
9:30 Alborá, por José Benito, tamborileru del lugal
10:45 Misa
17:00 Baili al son del panderu y el tamboril ena praza


Anque el programa no es mú grandi, polu menus sí que esperamus pasalu bien. Y, comu no pué sel menus, toa la genti está envitá a venil a Peñaparda.

Ésto demuestra tamién una cosa: pa jadel cosas no jadi falta muchu dineru, sólu ilusión, ganas de jadel cosas y anguién que tenga las ideas.

Esta vés la idea la tuvi yo, peru la puedi tenel cualisquiera de la genti d'El Rebollal. A los que tengáis ideas, no tengáis miéu de idilselas a anguién. a vecis, jaste vos puedin jadel casu.

Quería acabal el escritu con una puesía-conjuru que jidi pa la nochi de la Luminaria (tamién le pusi música). Idi asina:

Luminaria de San sebastián
que ya ardis nel lugal.

Ardi bien juerti, ardi bien altu,
lleva lejotis todu lo malu. (BIS)


Luminaria de San Sebastián,
que ardistis, ardis y arderás.

Ardi bien juerti, damus calol,
lo vieju, lo malu, ya s'acabó.(BIS)


NOTA: afotu arrecogía de http://weblogs.clarin.com

No hay comentarios: