910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

lunes, 11 de mayo de 2009

Agua


Quiciás hogañu no mos demus cuenta, peru el agua es unu de los bienis más preciáus que tenemus. Peru la vía moderna jadi que, a las vecis, no mos demus cuenta de la suerti que tenemus, ni de lo emportantis que son angunas cosas pa vivil.

Una d'estas cosas es el agua. Agua ussamus pa bebel. Agua ussamus pa jadel la comía. Agua ussamus pa lavalmus. Tamién pa laval los cacharrus, el cochi, la cassa, la ropa,...

Antañu, tóas estas cosas se jadían menus. Cochis no había, asina que no había que lavalus. Pa comel quicián no había más que angunus pratus, teneoris, cucharis, escuíllas,... La ropa no se lavaba tólus días, ni se tenía una vestimienta pa cá día del mes. La limpieza de la cassa se jadía una vés al añu, quiciás dos... Bebel había que bebel, está craru, lo mesmu antañu que hogañu.

Peru no llegaba el agua a cassa comu pasa en esti sigru, que ná más dali al grifu sali el agua limpita y bien abondu. Que va, antañu no había agua corrienti en las cassas. El agua pa bebel había que il a buscala a la juenti, o al charaíl. Entová cuandu era chicu cogía el barril dendi ancá los mis agüelus y iba a buscal agua pa comel. ¡Y esu que ya había agua ancá los mis agüelus! Peru, quiciás por costumbri, quiciás por el recuerdu d'otrus tiempus, siempri bebiamus agua del charaíl.

¿Laval la ropa? Había que bajal a lavala al ríu, o al regatu. ¿Quién no ha vistu ancá los sus padris, o los sus agüelus, el jabón caseru, el lavaéru y la tajuela? ¿y los barriñonis? Pos sí, había que dalsi un güen paséu pa il a laval la ropa, algu que jadi hogañu la lavaóra ná más con dali a un botón.

La genti mayol entovía recordará lo que costaba aniantis tenel agua pa los oficius de cassa. Peru la genti nueva quiciás no sabi de lo que palru. Eran tiempus en qu'el agua era un bien quiciás no escasu, peru sí más trabajosu de tenel. Hogañu, ya lo diji aniantis, con abril el grifu la tenemus bien abondu...

Peru tó éstu puedi cambial, a pocu que mos descuidemus. Esti añu está siendu unu de los más secus que recuerdu. Los ríus, los regatus, las podas, las juentis,... tienin tós mú poquina agua. Los maniantalis entovía no se han ensecáu, peru no créas que les ha faltáu muchu. El agua que está cayendu hoi, y que cayó ayel, quiciás mejori un poquininu las cosas. Peru la cosa pinta mal, y no mos va a queal otra que aprendel a ajorral agua si no queremus velmus comu antañu.

¿Qué podemus jadel? Pequeñas cosinas que, anque quiciás pareza que son poca cosa, sí que puedin jadel muchu.
- No ussal el retreti (o bátel) de basuéru. Si no tiramus de la caéna a cá istanti, ajorraremus mucha agua.
- No dejal el grifu abiertu mientris mos lavamus los dientis (o dejalu con un jilinu d'agua).
- Nu ussal el lavavajillas o la lavaóra si no está llena (o, si se tienin aparatus de "media carga", jasta qu'esté la media carga).
- No regal las prantas tólus días (porque, además tampocu lo necesitan).
- El que puéa, cogel agua pa bebel y pa regal las prantas del charaíl que más cerquina tenga, pos va a seguil echandu agua la cojamus o no (el grifu sólu cuandu lo abrimus).

Y tó lo que se vos ocurra. Asina podemus ajorral mucha agua y no tenel problemas cuandu lleguin los caloris del veranu.

Agora, a disfrutal de las lluvias de primavera. Porque llovel, tieni que llovel, anque no mos gusti mojalmus. En esti tiempu, el "güen tiempu" es llovel, que es lo que tieni de jadel. Que jaga sol cuandu tieni de llovel nunca no va a sel "güen tiempu", por muchu que mos lo repitan en la teli o la arradiu.

NOTA: afotu del Caraíl del Rollu, en Peñaparda

Palra d'El Rebollal
¡¡RESPETU Y OFICIALIDÁ!!

1 comentario:

EL MOTERU dijo...

A los que no han teniu que il a la juenti con la cantarilla pa llenal la tinaja, le va a costal muchu entendel lo que idis.