910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

miércoles, 8 de abril de 2009

Semana Santa

Pa los que son cristianus, hai dos tiempus en tó'l añu que no se puedin dejal pasal sin más. La primera, la Navidá, el tiempu nel que los cristianus celebran el nacimientu de Cristu (y que, pa'l restu de la genti es el Solsticiu d'Inviernu). El otru tiempu es la Semana Santa, el recuerdu de la muerti y sufrimientu de Cristu, los jechus que son el centru de la religión cristiana.

Pos bien, estus días lo que se celebra es estu últimu, la muerti y sufrimientu de Cristu, lo que se conoci con el nombri de Semana Santa.

¿Cómu celebran los cristianus la su fe en estus días?

La Semana anta apencipia con el Domingu de Ramus, cuandu la genti va a la ilesia a por el aurel. Comu de éstu ya palré el otru día no voi a golvel a ponel lo mesmu asina que vos toca leelu más abaju.

Dispués apencipian las misas y las procesionis de Juevis Santu, Viernis Santu, Sábadu Santu y Domingu de Resurrección. Sí, sí, de resurrección, porque paici que la hestoria acaba con que Cristu güelvi a la vía dispués de muertu...

Las procesionis de los nuestrus pueblus no son ni vistosas ni famosas. Ni siquiera se jadi lo mesmu que se jadía antañu. Comu hogañu paici que lo que andan buscandu es la "pureza religiosa" (la hestoria se repiti cá ciertu tiempu y en tóas las religionis), me paici muchu más interesanti palral de cómu eran las cosas aniantis, de cuandu la religión salía de los sentimientus del pueblu.

Lo primeru, las cancionis que se cantaban en estus tiempus. Los cantaris de siempri d'esti tiempu eran (y tienin de sel) "El Aráu" y "La Baraja". Son cantaris tradicionalis, mú políus, y que salin del pueblu. Hogañu se cantan otrus, traíus de juera, y hai genti que comu quierin tantu al pueblu que siempri les paici mejol lo de juera, se han puestu a cantal los nuevus olviandu los que se han cantáu de siempri. Asina mos va... Peru güenu, esu es otro cantal.

Luegu está el tema de las procesionis. Además de que cá vés las jadin más cortas (dis quí a pocu las jadrán "virtualis" en drentru la ilesia), se ha perdíu muchu de lo que salía del pueblu. Lo primeru, las saetas que se la cantaban a la Virgin y al Cristu. En Peñaparda las cantaba (y mú bien) José Luis (D.E.P.), peru comu lo jadía tan bien que la genti le apraudía, los curas dijun que no se golviesin a cantal, qu'estu no era Andalucía. Y asina mos queamus sin saetas.

Tamién leemus nel libru de Casianu (1904) qu'en Peñaparda en las procesionis el Nazarenu iba vestíu de brancu, por pareceli a los del lugal mú cursi que juesi vestíu de moráu. Comu no pué sel menus, estu propiu de Peñaparda se ha perdíu. Hai que il de moráu pola pureza religiosa...

El Sábadu Santu se jadía la misa las velas, en cá pueblu la suya. Peru hogañu hai una misa pa tólus pueblus. Y craru, no va casi naidi, ná más los del pueblu andi se jadi la misa.

En resumías cuentas, antañu la Semana Santa de los nuestrus pueblus era una Semana Santa que, anque de seguru que tampocu era mú vistosa, sí que salía de la fe y los sentimientus de las gentis d'El Rebollal, pos lo mesmu las saetas que las cancionis y los ritus eran los propius de siempri de los nuestrus pueblus. Era una Semana Santa con personalidá, celebrá en unus pueblus con un mó y manera de sel propius, una cultura propia,...

Hogañu angunus quierin jadelu tó al rás, que tos seamus lo mesmu pa tó, que no tengamus personalidá. Nel tema los ritus religiosus, tó en nombri de la "pureza religiosa". Nel tema cultural, tó en nombri de la "una, grandi y libri".

Y no voi a escribil más, porque estoi apencipiandu a calentalmi.

Sólu una cosina más. ¿Sabéis qué es un pueblu que ha perdíu la su personalidá y lo que le jadi diferenti a los demás? NADA, un pueblu qu'es comu los demás NO ES NADA, es un PUEBLU MUERTU.

No dejemus moril los nuestrus pueblus. No dejemus moril la nuestra tierra.

Palra d'El Rebollal
¡¡RESPETU Y OFICIALIDÁ!!

1 comentario:

EL MOTERU dijo...

!Hay prenda! La verdá es que parti de la identidá de los pueblus se basa en la religión.Las procesionis hoy dia tienin mas de Folkrori, que de expresión de fe. Curas ya qean poquitus y vocacionis no hay. La Iglesia es tardía en adptalsi a los nuevus tiempus.La genti está mu quemá por recuerdus de otrus tiempus.Comu no se busquin otrus medius de identidá que no sean los religiosus. Mal mos va i il.