910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

sábado, 23 de febrero de 2008

Tiempu de moruja


En los nuestrus pueblus, en esti tiempu es cuandu apencipia a salil la moruja. Y angunu dirá, ¿y qué es esu de la moruja? Pos, pa'l que no lo sepa, es una yerbina que sali enos regatus, cona que se jadi una ensalá riquísima que se llama regaju.

Anque paici que hogañu tó está prohibíu, jasta il a cogel moruja, ena nuestra tierra siempri se ha íu a arrecogel a los regatus, y con esti aprovechamientu tradicional nunca se ha acabáu. Esu tenía de servil de lección pa aprendel aquellus que piensan que pa protegel hai que prohibil. Pos no: si de verdá entovía quea algu que protegel es porque duranti sigrus se ha aprovecháu lo que mos daba la naturaleza del mó y manera tradicional. Nunca de prohibil.

Esu sí, cuandu se va a moruja (o a jongus, o a moras, o a lo que sea) lo que no hai que jadel nunca es cogelu tó nel mesmu lugal y dejalu "limpiu". Porque asina es comu desaparecin las cosas. Hai que il y cogel un poquinu d'aquí, otru poquinu d'allí, dejandu siempri pa'l que venga detrás y pa que se recuperin las especies. Imaginalvus que salin los cazaoris a jabalinis y loa cazan tós el mesmu añu. ¿Qué iban a cazal al sotru añu? Pos con la moruja lo mesmu, hai que dejal enos lugaris andi hai pa que, al sotru añu, güelva a salil.

El mó y manera de cogala es con unas estijeras, pa que quedin las raícis nel regatu. Lo mesmu que cuandu se cogi toóa, si se cogi mal tampocu nu güelvi a salil. Asina que ya sabéis, hai que cogel poquinu de cá láu, y cuartala con unas estijeras. Si se arranca, no güelvi a salil. Y sería una pena quedalmus sin moruja pol no sbel cogela o pola avaricia d'anguna genti.

Lo mejol de la moruja, craru está, es jadel el regaju y comelu. Pa esu se jadi comu una ensalá normal: moruja, adeiti, vinagri, aju y sal. ¡Y güen provechu!

2 comentarios:

Anónimo dijo...

M'acuerdu que la mi madri m'iju que ella probó la Moruja polqui el mi agüelu lu cogió pulus alreolis d'Espeja.

¡Aspero probala prontinu!

Anónimo dijo...

gracias txebe pol recordalmi la moruja, cuantu me acuerdu de mi abuela con la que iba a recojerla en las fuentis que rodeaban la maja dondi me crie. gracias y no dejis estu,sigui luchandu pol los nuestrus pueblus y palra!!