910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

jueves, 2 de febrero de 2012

Los paléus de Vilvestri

¡Saludus, paisanus!

Me hi dáu cuenta de que tenía esti rinconinu de la redi mú abandonáu. Peru ya va siendu hora de que mos pongamus a remuálu y a escribil anguna cosna nueva, comu no pué sel menus dedicáu a la cultura ttradicional.

Esta vés mos vamus a salil de la comarca d'El Rebollal, anque no del nuestru Reinu de León, ni de la provincia de Salamanca. Mos vamus a il a Las Arribis, al pueblu de Vilvestri.

Lo mesmu qu'enos pueblus d'El Rebollal tenemus los nuestrus sonis y bailis, en Las Arribis tienin los suyus. Y los del pueblu de Vilvestri se bailan con palus enas manus que se van chocandu al son que marca el tamboril. Y en cá pueblu tienin los sus propius bailis y los sus sonis.

Pos resulta qu'esta semana los dagalis de Vilvestri salierun ena telivisión jadiendu unu de los sus bailis. Estuvun nel programa "Tú sí que vales", de Telicincu. Programa y cadena que, pa qué vamus a engañalmus, no véu cuasi nunca. Esta vés lo vi porque salía esti grupu andi toca el güenu de "Afro". Asina que pusi la teli y justu nesi momentu iban a apencipial a balilal. Dispués d'un primel intentu (los nervius del momentu), a la segunda jidun el su baili, mú bien tocáu y mú bien bailáu. Comu no pué sel menus, con los vestíus tradicionalis.

Y llegó el tiempu los votus pa vel si seguían p'alantri o no. Y comu paici que al púbrico no le gustó (o no entendió) el baili y al juráu tampocu, pos no pasarun. Agora vieni la miga el asuntu.

Lo primeru, el púbricu, qu'escapáu votó en contra los bailis. Y es que paici qu'en esti "benditu" país paici que estu de la cultura tradicional es algu comu prohibíu, y jasta raru. Y si no son sevillanas o framencu, comu que "no vali". Comu lo de las lenguas, que paici que si no son "castellanu" no valin... Asina va el país... Pos craru, ¡cómu iba a valel algu tan antigu y tan puru comu los paléus de Vilvestri!

Lo segundu, la chalra el juráu. El unu, anque s'acuerda de vel al su agüelu vestíu de charru (la su madri es de Salamanca) los votó, sí, peru pola su familia de Salamanca. ¿Cómu iba a sel pol defendel la cultura? Es más, la jidu de menus idiendu qu'esu no vendía. Craru, esu es lo qu'importa hogañu, el "vendel". Da igual que las cosas no sean puras, da lo mesmu que no tengan ná del vel con nusotrus, da igual que sean peol que pegali a un padri, que si vendin pa anguna genti son güenas. Asina va el país... (Sí, ya sé que lo hi dichu hai poquinu, peru no deja de sel verdá). La otra cuasi les votó comu pol pena, porque era del mesmu parecel qu'el mediu charru.

Y deju aparti el parecel del famosu Risto. Y es que, anque votó que no, a mi me paici que poca genti ha jechu mejol defensa de la cultura tradicional qu'esti hombri. Primeru, porque s'interesó pol sabel d'andi venía el baili y qué quería idil. Segundu, porque defendió la cultura tradicional de tóa la península idiendu que no tó era framencu, y que si no se conocía más era porque no se había sabíu vendel (lo mesmu es que no ha interesáu vendelu). Terceru, pol dal las gracias al grupu de Vilvestri pol lleval algu auténticu al programa. Anque dispués votó que no, es muchu mejol esi no, peru con defensa de lo que han jechu y lo que jadin pol defendel la cultura que el otru sí graciosu "pa que le dejin entral en Salamanca". Risto, tú sí que valis.

Y mos quéa palral del grupu y de lo que diju "Afro". El grupu lo jidu bien, los dagalis bailarun bien, el tamborileru tocó bien,... Quiciás les sobró esi jadelu "a la segunda". Peru no es lo emportanti. Lo emportanti es que dierun la cara por el su pueblu, dierun la cara pola su tierra y dierun la cara pola cultura tradicional. Y, lo qu'es más emportanti, lo jidun no pa jadelsi elus más que naidi, sino, comu diju "Afro", que los pocus dagalis que van queandu ena nuestra tierra tirin p'alantri y puedan idil nel futuru que ellus tamién valin. El il al programa es una mirá al futuru, sin rompel con el pasáu (comu quierin jadel muchus), sinu amandu y defendiendu la herencia cultural heredá de los nuestrus mayoris, y estandu orgullosus d'ella. Y, pa los defensoris de la cultura tradicional, esti orgullu tieni de sel el mesmu pa los bailis, que pa los sonis, que pa los trajis, que pa la palra... Porque tós los himus recebíu de los mesmus y tós son igual d'emportantis.

Dendi esti rinconinu de la provincia de Salamanca, dendi la nuestra comarca d'El Rebollal, quieru mandalvus los mis ánimus. Comu tamborileru, comu bailaol, comu charru, comu leonés y comu defensol de la cultura tradicional estoi orgullosu de lo que jidísteis ena teli. Y, anque nel programa no vos dijus que valíais, dendi aquí vos lo digu yo: vusotrus sí que valéis, y lo que vusotrus jadéis vali muchu. Que sea pol muchu tiempu.

Noragüena, amigus.

Palra d'El Rebollal.
¡¡RESPETU Y OFICIALIDÁ!!

11 comentarios:

happy travel dijo...

Hello have a nice day, I liked your blog!!!
visit my blog too.
http://travel1680.blogspot.com
about China Travel Guide, China Vacation, China Tour Guide

Anónimo dijo...

Cheap Monster Beats

Por And Para dijo...

a great information you post on your blog people will get good information from your blog and keep sharing more information. thank you.

Anónimo dijo...

Saludos y os dejo el enlace de este grupo charro cantando en leonés, es la leche....


http://www.youtube.com/watch?v=bWFwxuMselI&feature=related

Melina Daurella dijo...

¡bonito el leonés! nunca lo había leído.

Gracies!

Birdal saree dijo...

I found this site very informative because very qualitative stuff is available over here.Thanks

ahmedabad taxi hire dijo...

I’m not sure where you’re getting your info, but great topic.

- book a cab online | rent a cab service | taxi service in ahmedabad

hermes handbags dijo...

Great and useful information comes out through this post.

Anónimo dijo...
Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.
http://atodamusica.blogdiario.com/ dijo...

http://atodamusica.blogdiario.com/

Unknown dijo...

packers and movers kolkata
packers and movers delhi
packers and movers mumbai
packers and movers pune
packers and movers faridabad
packers and movers indore
packers and movers chandigarh
packers and movers chennai
packers and movers bangalore
packers and movers raipur
packers and movers patna
packers and movers lucknow
packers and movers noida
packers and movers bhubaneswar
packers and movers ghaziabad
packers and movers gurgaon
packers and movers hyderabad
packers and movers thane
packers and movers navi mumbai
packers and movers bangalore