910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

viernes, 10 de diciembre de 2010

La Costitución, la palra y las Cortis


Comu tólus añus, al llegal el mes de diciembri apencipian un montonáu de fiestas que jadin que la metá de los días haiga algu que celebral y no se trabaji (el que puéa no trabajal esus días). Una d'estas fiestas se jadi el 6 de diciembri, y en ella se celebra el día que, nel año 1978, la genti de los pueblus y ciudadis d'España votó, en referéndum, si quería la Costitución. Al final salió que sí, y dendi esi añu 1978 el nuestru país es gobernáu pol esas leyis que se votarun esi añu.

Ena Costitución vieni cómu está organizáu el Estáu: autonomías, los Reyis,... Peru quiciás lo más emportanti vieni nel principiu de la Costitución, enos artículus que palran de cómu es el Estáu y de los derechus (y tamién deberis) de las gentis.

Pa apencipial, comu ya hi palráu más vecis, nel "Preámbulu" y nel artículu 3.3 idi que tóas las palras d'España (TOAS, TAMIÉN LA NUESTRA PALRA D'EL REBOLLAL) son un patrimoñu cultural de primel ordin, que tieni de sel RESPETÁU Y PROTEGÍU. Sí, tamién la nuestra palra d'El Rebollal. La mesma Costitución lo idi. Y, pol esu mesmu, hai que defendel lo mesmu la palra d'El Rebollal comu tóas las demás variedadis de la lengua leonesa, o el aragonés, o el aranés, o el gallegu, o el vascu,... O cualisquiel otra palra que se ussi nel nuestru país. En ningún lugal, en ningún libru del mundu idi que ná más valga una lengua, que una lengua sea la mejol y las demás sean "palral mal" y tengan de sel preseguías... Tóas esas palra se tienin de defendel no porque lo diga la Costitución, sinu porque es un patrimoñu cultural, es una de las nuestras señas d'identidá y porque es una herencia que himus recebíu de los nuestrus padris y agüelus (si es que angún apreciu les tenemus).

Y agora vamus con la otra parti, la de los derechus de las gentis. Hogañu quiciás lo vemus comu algu normal, peru esu no siempri ha síu asina. Y muchas vecis, por escurus interesis de los políticus, se escuendi la verdá, se escuendi la hestoria de la nuestra tierra y mos queamus sin sabel d'andi vienin las cosas. Nel casu de la democracia, los derechus de las gentis y las Cortis estamus en esu.

Las primeras Cortis representativas d'Uropa juerun las Cortis que Alfonsu IX, Rei de León, convocó nel añu 1188. En esas Cortis, además del Rei, los nobris y los religiosus, estuvun POL VÉS PRIMERA EN UROPA las gentis de las ciudadis. Las primeras Cortis juerun nel nuestru Reinu de León. El que diga otra cosa, MIENTI. El que se inventi un reinu distintu, MIENTI. En esas Cortis, comu ciudadis del Reinu de León que han síu siempri, estuvun, entri otras, Salamanca y Ciarrodrigu. Y el que las meta en drentru d'otru reinu que no sea el Reinu de León, MIENTI. Y el que se inventi un reinu con dos cabezas que nunca jamás esistió, MIENTI.

Peru esas primeras Cortis d'Uropa, esas primeras Cortis que jidu el Reinu de León no juerun emportantis ná más por esu (que lo juerun), sino porqu'en esas Cortis, tamién pol primera vés, se dio una lista de DERECHUS DE LAS GENTIS del Reinu de León, derechus que hogañu son lo primeru en cualisquiel país que se lami a si mesmu democráticu. Esta lista vieni en un montonáu de leyis que pusu el Rei en esas primeras Cortis, leyis que en conjuntu tienin el nombri de Carta Magna Leonesa. Entri los derechus que la Carta Magna Leonesa da a los ciudadanus están derechus comu:
- Inviolabilidá de la cassa propia
- Inviolabilidá del corréu priváu
- La necesidá del Rei de convocal a las Cortis para jadel la guerra (o la pás)
- Derechu a la propiedá privá

Y asina otrus derechus que, comu ya diji aniantis, hogañu los tenemus pol segurus pero que las gentis de los pueblus y las ciudadis no himus teníu siempri. Y esus derechus de las gentis, mal que le pesi a los que no quierin a la nuestra tierra, nacierun nel nuestru REINU DE LEÓN nel añu 1188. Y, mal que le pesi a los que no quierin a la nuestra tierra, jué nel nuestru REINU DE LEÓN andi juerun las primeras Cortis, las que convocó Alfonsu IX de León nel añu 1188. Y tamién las segundas, esta vés ena ciudá de Benaventi, nel añu 1202.

Y en esas estamus hogañu. La Cortis de 1188, que juerun el principiu de la democracia en Uropa, juerun nel nuestru Reinu de León. Los primerus derechus de las gentis de los pueblus y ciudadis, que juerun el principiu de los derechus fundamentalis que hogañu disfrutamus, tamién tuvun la su nacencia en aquellas Cortis de 1188 que se jidun nel nuestru Reinu de León. Y, comu premiu, esa parti de la nuestra hestoria s'escuendi pa que no se conoza. Y, comu premiu, el Reinu de León es el únicu reinu medieval sin autonomía propia. Y, comu premiu, a los habitantis de las tres provincias leonesas (Salamanca, Zamora y León), en vés de llamalmus polu que somus, LEONESIS, mos quierin llamal otra cosa distinta que vieni a sel tan verdaera comu si mos llamasin rusus o chinus,...

Paisanus, no mos dejemus engañal. No mos dejemus albardal. Las Cortis y los derechus de las gentis nacierun ena nuestra tierra, nacierun nel nuestru Reinu de León. Y tenemus d'estal orgullosus d'ellu.

NOTA: afotu, d'un dibuju d'Alfonsu IX, arrecogía del blog "El cazurro ilustrado"

Palra d'El rebollal
¡¡RESPETU Y OFICIALIDÁ!!

4 comentarios:

url dijo...

Dagalis, no nus tenemus que dejal albardal

EL MOTERU dijo...

Ojala que tu trabaju , inquietudis y zozobra no caigan en "sacu rotu"

no se quien soy ayudame dijo...

lindo blog lo añadire a favoritos :D

Estan invitados a la radio por internet www.stationmuzhic.es.tl te esperamos desde las 5 en adelante.
hay encontraras un chat en que podras conocer gente.

www.moyesponja.es.tl

www.birkinhandbagoutlet.com dijo...

If possible, as you gain expertise, would you mind updating your blog with more information? It is extremely helpful for me.