910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

jueves, 6 de noviembre de 2008

Castañas y froris

Ya prontu jadi una semana dendi que en la nuestra tierra (y tamién juera d'ella) se celebró la "fiesta" de Tólus Santus.

Estus días de siempri juerun especialis, un tiempu pa acordalsi de los que ya nu están con nusotrus, de los que mos dejarun, de los que murierun.

Hogañu los cristianus celebran esta "fiesta" yendu a misa y jadiendu vesita a los muertus enos ciminterius. Estus lugaris, en algu que puedi parecel comu'n cuentu, s'enllenan de vía más que nunca, pos quien más quien menus le va a lleval a los sus familiaris froris pa que la su tumba esté polía. Y, anque mucha genti no pisa nel ciminteriu en tó'l añu, esi día va a recordal a los que ya nu están con nusotrus.

Anque no sólu de frotis vivi el hombri n'esti tiempu, anque bien verdá es que los que vendin froris es justu esti tiempu nel que más vendin en tó'l añu. Esti tiempu es tamién el tiempu las castañas. Y la fiesta de las castañas sí qu'es una fiesta de verdá, porque no es una fiesta tristi comu la de Tólus Santus, sinu una fiesta alegri de dal gracias polus frutus arrecogíus ena cosecha, de fiesta pola llegá el tardíu, d'alegría por uñilsi toa la genti alreol de la lumbri a comel castañas asás, cantal, bailal, contal hestorias,...

A esta fiesta se la conoci con muchus nombris: magostu, amagüestu, calbochá,... Y lo prencipal es siempri lo mesmu: pasalu bien comiendu castañas. ¿Que es una fiesta menus religiosa? Los cristianus dirían que sí. Anque a las vecis pasa comu los romanus: que pa ellus eran bárbarus tólus que nu eran romanus. Pos pa los cristianus lo mesmu: son profanus tólus ritus que no son cristianus. Anque es natural que tóas las religionis piensin que la su religión es la verdaéra.

Esu nu quieri idil que los ritus "profanus" sean menus religiosus que los que tienin de vel con los curas y las misas. El il a los ciminterius es un ritu de recordal y honral a los muertus. El comel castañas es un ritu de dal gracias polus frutus arrecogíus nel veranu y nel tardíu.

Y un ritu que tamién se jadi por esti tiempu es el que tóas las vísperas de Los Santus jadi Ángel Rufino de Haro, "El Mariquelo", a la Catedral de Salamanca pa dal gracias por qu'el terremotu de Lisboa del añu 1755 no jidu ningún mal en Salamanca.

Se jadin muchas más cosas n'esti tiempu. Angunas, que trujun de juera, s'están poniendu de móa hogañu. Anque, dendi esti rinconinu de la redi, apostamus por defendel lo nuestru. ¡Viva la fiesta de Tólus Santus! ¡Viva'l magostu! ¡Y viva'l Mariquelu!

No hay comentarios: