910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

jueves, 15 de noviembre de 2007

La codina los mis agüelus


MIÉRCOLIS, 14 DE NOVIEMBRI. Día de sol. Mín: 0'2ºC Máx: 14'3ºC

En estas mañanitas tan frías del mes de noviembri, siempri me vienin a la mimoria aquellas mañanitas de inviernu de cuandu, en siendu'n dagal, venía a passal las vacancias ancá los mis agüelus.

M'acuerdu que los mis agüelus siempri se levantaban antis que nusotrus. Lo primeru de tó, salían al corral a por leña, escobas y arcendajas pa arcendel la lumbri. Esi cheiru de lumbri recién arcendía no se me ha olviáu, y tolus días, cuandu la Tia Gora arciendi la su lumbri, me paici golvel, pol un momentín, a la codina los mis agüelus. Y es que lo primeru de tó era calental la cassa, porqu'en la cma s'estaba mú calentitu, peru la cassa estaba fría a las mañanas, y más pa genti que, comu nusotrus (que viviamus na capital), no estabamus acostumbráus a esus fríus que jadin n'El Rebollal.

El casu es que, cuandu mos levantabamus, la lumbri ya estaba arcendía, y el calorcitu se notaba ena codina. Lös mis agüelus siempri tenían un calderu colgáu de las llaris pa tenel agua calienti, y un pucherinu a la lumbri con café recién jechu. Además, tamién jadían la comía en otru pucheru, más grandi, que se tiraba codiendu encima la lancha toa la mañana. La verdá, quiciás pol su estaban tan ricus los frejonis, o los garbanzus, o las patatis: porque se codían despaciu, al calol de la lumbri. Mientris, l mi agüela tomaba el su café n'un tazoninu.

La codina los mis agüelus no me jadi falta vela pa acordalmi de cómu era anque, si quijiera vela, está lo mesmu que estuvu toa la vía, porque no le himus tocáu ni un azuleju. Sigún entrabas a la codina dendi la calli, lo primeru que veías era la chimenea. Comu ya diji aniantis, con el calderu colgáu de las llaris, la lumbri ardiendu bien, y los pucherinus a la lumbri. El jumeru siempri estaba bien jalbegáu, con esa colol mediu amarilla que tantu les gustaba tenel allí. En dambus láus de la chiminea tenían unus poyus, y debaju d'ellus, tapáu con una cortinina, unus "buracus" andi guardabamus el fuelli, trapus,... cualisquiel cosa que se vos puéa ocurril. Encima la chimenea, un boti conas abujas pa cossel, angunas pipas de calabaz a ensecal, y unas velas y unus farolis pol si anguna vés s'iba la lús (qu'en estus lugaris pasa caicuandu, más vecis de las que debería).

A la izquierda de la codina, al pie la ventana, estaba el escañu. Allí se sentaba el mi agüelu a oyel el parti ena arradiu, y debaju el escañu se ponía siempri la gata que tuvun cuandu yo era chicu. A la derecha de la codina, el vassal o la cantaera, con los vasus, los pratus, una Virgin de Fátima que les trujun e Portugal, y la únic telivisií qe tuvun los mis agüelus, en brancu y negru, que le trujimus de Tenerifi ya hai 30 añus. La teli entovía furrula.

Y dispués la mesa reonda de maera, las sillas de maera y bayón, los sillus que ussabamus pa sentalmus a la lumbri, el fregaeru, y un gas que le trujimus tamién hai muchus añus, con tres fuegus chiquininus, andi fritaba la mi agüela las cosas que jadía fritas. Siempri m'acordaré de las patatis fritas con güevu (tó rebujáu), de los bollus jechus de masa de pan y de los bruñelus.

Y al final de la codina, la puerta al cilleiru andi dormiamus nusotrus, el fregaeru y la espetera andi colgaba las cazuelas y demás achiperris de la codina.

Tó éstu me trai muchus recuerdus de cuandu era un dagal y, dispués de tantus añus, esus momentus felicis se han queáu grabáus ena mi mimoria comu si hubiesin pasáu ayel mesmu. Son los mis lugaris mágicus: la codina los mis agüelus, y el corral los mis agüelus.

De seguru que tós tenemus un lugal especial asina. A mi, polu menus, me gusta recordalus.

A los mis agüelus (en la afotu), el Tiu Ugeniu y la Tia Benita "Morcilla", dambus dos de Peñaparda.

NOTA: la afotu no está jecha ena su codina, se la jidun en otru lugal

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Yo nací en la cocina de mis abuelos un 40 de mayo en Peñaparda.El paritorio fué el escaño que en todas las cocinas estan al lado de la lumbre y la comadrona la tia Laura ayudada por todas las vecinas(eran las 7,30 y tocaban a misa)!Qué importantes son las cocinas en nuestros pueblos y en nuestras vidas!
Como comprenderás,Txebe,la cocina de tus abuelos me resulta familiar.Un abrazo

TXEBE dijo...

Buenas, Peña. Supongo que la mayoría de las cocinas de nuestros pueblus eran, antaño, muy parecidas a la de mis abuelos. Y hubo mucha gente que, al igual que tú nació, en una de ellas. La verdad es que , mucho más que en la actualidad, la cocina fue el centro de reunión (y unión) familiar en nuestra tierra. Creo, sinceramente, que esta es una de esas cosas que han cambiado para peor, por muchos adelantos tecnológicos que tengan nuestras cocinas de hoy día.

Un saludo, y gracias por leer el blog