910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

lunes, 26 de noviembre de 2007

Matancias


SÁBADU, 24 DE NOVIEMBRI. Dia de sol. Mín: 0'3ºC Máx: 9'6ºC

DOMINGU, 25 DE NOVIEMBRI. Díad e sol. Min: -1'1ºC Máx: 11'4ºC

LUNIS, 26 DE NOVIEMBRI. Día de sol. Min: 3'4ºC Máx: 11'1ºC


En cuantis llega el fríu, en los nuestrus pueblus siempri apencipiaban a jadelsi las matancias. Antañu se jadían más qu'hogañu peru, pro suerti, entovía podemus vel, jadel y disfrutal de las matancias que se jadin n'El Rebollal.

La matancia siempri jue comu una fiesta allá andi se jadía. Lo primeru, porque s'ajuntaba mucha genti, cuasi toa de la familia (y sin il d'intierru) lo que ya jadía qu'esu juesi una fiesta. Lo segundu, pola propia matancia del cerdu, que iba a dali a la familia carni pa tó'l añu. Lo terceru, porqu'esus días se comin cosas que normalmenti no se comían en tól añu (barbá, asaúras, prebi,...). Y lo cuartu, porque siempri había lugal y tiempu pa cantal y bailal.

Es curiosu, peru siempri hi oyíu que, al final de la matancia, en Peñaparda se bailaba el corríu y el brincáu "pa que no se cayesi al suelu la matancia". Esu le da al baili otru valol más, comu es el de sel un ritu mágicu. Aogra de seguru qu'anguién se ríi d'estas cosas, peru pa los nuestrus padris y agüelus la matancia y los sus ritus eran algu mú seriu.

No voi a esprical aquí cómu se jadi una matancia. Espricalu bien llevaría muchu tiempu y espaciu, y quiciás habría qu'escribil un libru alreol del tema. Lo que sí se puedi idil es que la matancia tieni un vocabulariu propiu qu'es grandi abondu: matancia, cerdu, gorrinu, cebón, choridu, choridu de la tripa el culu, jamón, salchicón, morcilla de sangri, morcilla rinconera, banduju, bofi, prebi, asaúras, barbá, enfusiqui, enfusal, varalis,... De seguru que vusotrus conocéis muchas más de las que hi puestu aquí.

El casu es que la matancia, comu hi dichu aniantis, siempri ha síu algu especial. Lo mesmu hai genti que piensa que no. Total, si hogañu no hai más qu'il al mercáu y ya s'encuentra tólu que quieras compral. Peru no es lo mesu. Lo compráu, ni es igual de buenu que lo jechu en cassa, ni tieni esu d'especial de habelu jechu conas etus manus, y en familia. Y es que las cossas jechas en familia, sabin mejol.

No hay comentarios: