910-2010

Esti añu 2010 el Reinu de León (Salamanca, Zamora y León) jadi 1.100 añus. No debemus olvial que es n'esti Reinu nel que la nuestra comarca d'El Rebollal ajundi las sus raícis historicas y culturalis. Por esu, dendi esti rinconinu queremus recordal el su cumpriañus. FELICIDADIS

miércoles, 7 de noviembre de 2007

El Rebollal, el país del agua


7 DE NOVIEMBRI Día de sol. Min: 0'9ºC Máx: 14,4ºC

A España siempri se la ha conocíu juera de las nuestras lindis por dos cosas: los torus y el sol. Dambas dos tienin algu de malu. Los torus, porque a mucha genti le paici qu'es de salvajis divertilsi matandu a un animal. La segunda, porque cuandu en un lugal jadi muchu sol, lo que falta es el agua.

Y asina pasa en España: hai muchus días de sol al añu, y pocus días de llovel. Y la sequeá es mú grandi en cuasi tó'l país. sta nochi, viendu el parti d'Antena 3, hi vistu que jasta en La Coruña, que siempri h teníu mucha agua, tienin los pantanus vadíus.

Peru tamién en esi mesmu parti, si anguién se ha fijáu nel mapa que pusun cona lluvia que ha caíu en España dendi'l mes de setiembri, la nuestra comarca, El Rebollal, era de los pocus lugaris que salían con el verdi de "lluviosu". Y es que, anque tampocu ha síu muchu lo que ha caíu, paici que ha llovíu muchu más que nel restu de la Península.

El casu es que, dendi que me llega la mimoria, El Rebollal ha síu una tierra que, si en algu es rica, es en agua. Quiciás no en tólus pueblus d'El Rebollal, peru sí nel total de la comarca. El que paici el más "secu" de tós es Robrea. Anque dandu un paséu por el lugal se puedin vel muchas juentis y regatus, lo que me jadi pensal que el problema no es nu haiga agua abondu, sinu que no está bien aprovechá. Además, siempri que cain 4 gotas el Ollerus se sali de madri y cuerta la carretera entri Robrea y Saúgu, y si en vés de 4 cain 8, el regatu que pasa pol metá el lugal creci jasta tapal la praza andi ponin el pinu polus Sanjuanis, y los güertus se tiran una semana chorreandu agua.

En Villarrubias tamién tenemus un montonáu de juentis (La Juenti La Caraba, la Juenti Grandi, la Juenti El Gallu,...) y de regatus (Regatu Manzanu, Regatu el Cristu,...). Lo mesmu qu'en Robrea, cuandu cain 8 gotas en Villarrubias el Regatu el Cristu subi pol cima del charail de la Juenti el Gallu (no tnéis más de vel el vídeu que grabamus en otubri el 2006). http://www.youtube.com/watch?v=chKR2-7ZJbk

En Peñaparda lo mesmu. Un montonáu de charailis, juentis que manan bien abondu tó'l añu, podas, regatus,... Jasta nel nombri de las callis se ve que Peñaparda siempri ha teníu agua abondu: Calli Fontanilla (entovía corri el agua pol baju la calli); Calli Pozu (porque siempri hubu un pozu en esa calli); Calli Juenti Serrana;... ¿Y quién ha estáu en Peñaparda y no ha vistu el charail del Rollu, el charail de los Cabarconis o el charail de Las Majaíllas? Tamién llovió muchu el añu pasáu, y se puedi vel nel vídeu cómu bajaba el ríu La Puenti. http://www.youtube.com/watch?v=AOV9WiooUcU

Con tó y con esu, los pueblus con más agua (polu menus en los que más lluevi de tó'l Rebollal) son Payu y Navafrías. Payu tamién tieni güenus charaílis, con un agua mú güena. Y Navafrías idin qu'es el pueblu de toa la provincia de Salamanca andi más lluevi.

El agua siempri jue mú emportanti pa la nuestra genti. Pa bebel, pa lavalsi, pa cocinal, pa regal, pa laval la ropa,... Jasta un ritu que vieni de mú antigu que siempri se jidu ena Nochi San Juan: la genti tenía de lavalsi con agua de sieti juentis pa espantal el sueñu y los malus espíritus pa tó'l añu. Tamién hai en Peñaparda una juenti que llaman la Juenti las Muelas, que idin que si bebis d'ella no te duelin las muelas en tó'l añu.

Tó éstu jadi d'El Rebollal un lugal ricu. Y ricu, además, en algu que paici que, dis quí a unus añus, va a faltal en muchus lugaris de la Península: el agua. Podría seguil palrandu de cómu ajorral agua, o de por qué la presa que han jechu nel ríu Águeda tieni de llamalsi Vaucarrus, peru lo dejaré pa otru día.

Mientris tantu, vos invitu a venil a paseal polus robrealis, y a bebel de las juentis de esta, la nuestra tierra: El Rebollal, el país del agua.

No hay comentarios: